sexta-feira, 27 de agosto de 2010

quero viver na China onde um pintor é um poeta

Why do you paint?
For exactly the same reason I breathe
That's not an answer
There isn't any answer
How long hasn't there been any answer?
As long as I can remember
And how long have you written?
As long as I can remember
I mean poetry
So do I
Tell me, doesn't your paintings interfere with your
writing?
Quite the contrary: they love each other dearly
They're very different
Very: one is painting and one is writing
But your poems are rather hard to understand,
whereas your paintings are so easy
Easy?
Of course - you paint flowers and girls and
sunsets; things that everybody understands
I never met him
Who?
Everybody
Did you ever hear of nonrepresentational painting?
I am
Pardon me?
I am a painter and painting is nonrepresentational
Not all paintings
No: housepainting is representational
And what does a housepainter represents?
Ten dollars an hour
In other words, you don't want to be serious
It takes two to be serious
Well, let's see... oh yes, one more question: where
will you live after this war is over?
In China, as usual
China?
Of course
Whereabouts in China?
Where a painter is a poet

e.e. cummings - 1945



Por que você pinta?
Pela mesma razão que eu respiro
Isto não é uma resposta
Não há nenhuma resposta
Há quanto tempo não há nenhuma resposta?
Tanto tempo quanto posso lembrar
E há quanto tempo você escreve?
Tanto tempo quanto posso lembrar
Quero dizer poesia
Eu também
Diga-me, suas pinturas não interferem com suas poesias?
Pelo contrário, elas se amam
Elas são muito diferentes
Muito: uma é poesia e outra é pintura
Mas seus poemas são difíceis de entender,
E suas pinturas são fáceis.
Fácil?
Claro - você pinta flores e mulheres e o pôr do sol, coisas que todo mundo entende
Eu não conheço
Quem?
Todomundo
Você já ouviu falar de pintura não representativa ?
Eu sou
Desculpe?
Eu sou um pintor e pintura não é representativa
Nem todas as pinturas
Não: a pintura de casas é representativa
E o que representa um pintor de casas?
Dez dólares por hora
Em outras palavras, você não quer ser sério
Pra ser sério, são dois
Bem, deixe ver... oh sim, mais uma pergunta: onde
você pretende viver quando acabar a guerra?
Na China
China?
Claro
Por que na China?
Onde um pintor é um poeta

Tradução de amir brito

daqui

Cruzeiro Seixas

 Ouvir.